21 ژوئن 2022 - در حالی که بیش از 100 سال از کشف انسولین می گذرد، بیماری های متابولیک مانند دیابت، چاقی و کبد چرب همچنان بر اکثر مردم تأثیر می گذارند. بیش از یک سوم (36.5 درصد) بزرگسالان در ایالات متحده چاق هستند در حالی که 32.5 درصد دیگر از بزرگسالان آمریکایی اضافه وزن دارند. در مجموع، بیش از دو سوم بزرگسالان در ایالات متحده دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

سندرم متابولیک، مجموعه ای از شرایط است که با هم اتفاق می افنتد و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهند. این شرایط شامل افزایش فشار خون، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر طبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید است. علیرغم مطالعه و آزمایش گسترده، محققان هنوز متوجه نشده اند که چگونه می توانند از این شرایط جلوگیری یا آن را معکوس کنند.

اکنون گروهی از محققان از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون (BUSM)، دانشگاه ویسکانسین، دانشکده پزشکی ییل و دانشگاه مونترال، مدل جدید قابل آزمایشی را ابداع کرده‌اند که ممکن است منجر به درک بهتر و درمان بیماری‌های متابولیک شود.

پرفسور Barbara E. Corkey، یکی از نویسندگان راهبر این مقاله و استاد برجسته ی پزشکی و بیوشیمی در BUSM، گفت: پیشرفت در پیشگیری و درمان به مدل هایی نیاز دارد که بتواند درک ما را از بیماری افزایش دهد. مدل های فعلی ناکافی هستند و بنابراین به احتمال زیاد نمی توانند به حل این مشکل مهم کمک کنند. ما به یک مدل جدید نیاز داریم.

در این مقاله ی مروری، محققان بسیاری از جنبه‌های جدید انتقال سیگنال متابولیک سلولی (فرآیندی که طی آن سلول به مواد خارج از سلول از طریق مولکول‌های سیگنال‌دهنده موجود در سطح و داخل سلول پاسخ می‌دهد) که قبلاً شناخته نشده بود را با هم ادغام کردند. با کمک این تجزیه و تحلیل، محققان یک مدل قابل آزمایش جدید را ایجاد کردند.

به گفته ی محققان، این حوزه از مطالعه به یک سوال اصلی در متابولیسم می پردازد: چگونه مواد مغذی کالری زا یک سلول را فعال می کنند؟ پرفسور Corkey، گفت: این نه تنها در زمینه دیابت، بلکه برای بسیاری از سیستم‌های دیگر مانند سلول‌های حساس به سوخت در روده، در ورید باب و در مغز نیز مهم است.

این یافته ها به صورت آنلاین در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-06-metabolic-diseases.html